مهار کننده‌های SGLT2 موجب کاهش فشارخون می‌شوند

 7 ژوئیه 2017- بر اساس مروری بر مقالات موجود، یک گروه از داروهای دیابت نوع 2 به کاهش فشارخون کمک می‌کنند.

مهارکننده‌هایSGLT2 یا Sodium-glucose cotransporter 2 نظیر کاناگلیفلوزین، داپاگلیفلوزین و امپاگلیفلوزین که با فیلتر کردن گلوکز اضافه از خون به کاهش قند خون بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می کنند، همچنین می‌توانند در برابر افزایش فشارخون از این افراد محافظت کنند.

گروهی از محققان چینی، آفریقای جنوبی و ایرانی با مرور و بررسی 43 کارآزمایی تصادفی که در آن 22428 نفر شرکت داشتند، به این نتایج دست یافتند. محققان به بررسی اثرات داروهای مهار کننده‌ی SGLT2 بر فشار خون و همچنین مارکرهای دیگر سلامت از جمله کلسترول و تری گلسیرید پرداختند.

این آنالیز‌ها نشان داد داروهای مهار کننده‌ی SGLT2 بطور چشمگیری سبب کاهش فشار خون افراد شرکت کننده در این مطالعات شده است. محققان معتقدند که مطالعه‌ی آنها می‌تواند ارزش درمانی این گروه از داروها را گسترش دهد.

 این تیم خاطر نشان کرد که درمان با مهارکننده‌ی SGLT2 علاوه بر اثرات هدفمند بر مقدار قندخون بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 همچنین می‌تواند به بهبود سایر پارامترهای قلبی عروقی از جمله پروفایل چربی و وزن بدن کمک کند.

 فشارخون بالا یا هایپرتنشن غالباً افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را تحت تأثیر قرار می‌دهد و داشتن هر دوی این بیماریها  می‌تواند خطر حمله‌ی قلبی، سکته و سایر عوارض مرتبط با دیابت را افزایش دهد.

ورزش روزانه‌ و تغذیه‌ی سالم می‌تواند به کنترل فشارخون بالا کمک کند. پزشکان پیاده روی سریع روزانه را برای بهبود فشار خون مناسب می‌دانند. یافته‌های این تحقیق در مجله‌ی انجمن قلب آمریکا منتشر گردید.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jul/sglt2-inhibitors-help-reduce-high-blood-pressure,-study-reports-94893155.html